Tuesday, November 3, 2009

TAKLIMAT ROS & BENGKEL INTERNSHIP KAUNSELING

TENTATIF PROGRAM

SELASA (17 NOVEMBER 2009)
8.30 am - Pendaftaran & pembahagian buku manual internship
9.00 am - Taklimat ROS
12.00 t/h - Makan tengahari
2.30 pm - Amanat KJ & Taklimat 1
4.30 pm - Minum Petang
5.00 pm - Taklimat 2
6.30 pm - Makan malam/rehat
8.00 pm - Taklimat 3
9.00 pm - Taklimat 4
10.30 pm - Minum malam/program ditangguhkan

RABU (18 NOVEMBER 2009)
8.30 am - Taklimat 5
9.30 am - Taklimat 6
10.30 am - Minum pagi
11.00 am - Taklimat 7
12.30 t/h - Makan tengahari/rehat/solat
2.00 pm - Taklimat 8
3.15 pm - Taklimat 9
4.30 pm - Minum petang/rehat/solat
5.00 pm - Taklimat 10
6.30 pm - Makan malam/rehat/solat
8.00 pm - Taklimat 11
9.00 pm - Bersama Penyelia Internship
10.00 pm - Minum malam & Program tamat

SILA AMBIL PERHATIAN BEBERAPA PERKARA BERIKUT:
1. Kehadiran WAJIB & akan dicatat. Sebarang masalah sila berjumpa dengan En. Aziz Shah. Kegagalan menghadiri bengkel menyebabkan anda tidak dibenarkan untuk menjalani latihan intership.
2. Sila sediakan wang RM11.00 untuk buku manual internship, WAJIB.
3. Sila berpakaian formal sepanjang program.
4. Makan disediakan.
5. Sila hadir awal pada setiap slot untuk mengelakkan anda terlepas maklumat penting.
6. Sebarang perubahan akan dimaklumkan dari semasa ke semasa.

TAMBAHAN
1. Unit Latihan Mengajar (ULM) akan mengadakan taklimat praktikum kepada semua pelajar yang akan menjalani praktikum bermula Januari 2010.
2. Jadual taklimat (SESI 1) bagi pelajar FSKPM & Fakulti Bahasa adalah pada 20 November 2009 (Jumaat), jam 9.00 am bertempat di Auditorium Utama.
3. Kehadiran adalah WAJIB & akan diambil.4. Sila bawa kad matrik dan alat tulis bagi tujuan mengisi borang 'exit survey' & lain-lain tujuan.
5. Senarai penempatan pelajarkaunseling & sekolah terlibat adalah TIDAK BERUBAH & MASIH SEPERTI YANG ASAL. Sila abaikan notis pembatalan senarai praktikum yang terdapat di UPSI Portal kerana Program Kaunseling tidak terlibat, ULM hanya update senarai tersebut. RUJUK UPSI PORTAL UNTUK MELIHAT SENARAI UPDATE TERSEBUT. Hubungi Freddy Au atau Fauzi Mansor untuk mendapatkan nama penyelia internship anda.

SEBARANG PERUBAHAN ATAU PENGUMUMAN LANJUT AKAN DIMAKLUMKAN DARI SEMASA KE SEMASA. SILA PEKA DENGAN SEBARANG PERUBAHAN ATAU PENGUMUMAN. MINTA KERJASAMA KEPADA SEMUA PELAJAR KAUNSELING AGAR BERTANYA SENDIRI KEPADA PIHAK PENGURUSAN UNTUK MENGELAKKAN SEBARANG KEKELIRUAN. TERIMA KASIH.

Saturday, October 3, 2009

My Family


this is all about my family. miss them so much actually. ok, start di mana ya? kami ada 7 beradik, saya anak ke 6. lelaki ada 5 orang, manakala perempuan 2 orang la. semuanya sihat2 belaka. sekarang kita check gambar di atas. sebenarnya gambar ni diambil masa perkahwinan kakak saya.

barisan paling hadapan, iaitu kanan sekali adalah bapa saya. umur dah mencecah 60 tahun. berasal dari kudat, dan berbangsa sino rungus. kiri sekali paling hadapan adalah emak saya, umur pun dah lebih kurang 60 tahun. berasal dari kota marudu dan berbangsa dusun kimaragang (dulu dikenali sebagai kadazan). itu mengenai ibu bapa saya.

seterusnya cerita tentang adik beradik saya pula. kita tengok barisan belakang, iaitu dua dari kanan. itu abang sulung, sudah berkahwin dengan gadis sarawak. bekerja sebagai pegawai psikologi di JKM kuching, tapi sekarang dah transfer ke KL. dah ada anak perempuan sorang. anak kedua juga lelaki, juga sudah berkahwin, berdiri kanan sekali barisan belakang. mempunyai seorang anak lelaki yang lasak. bekerja dengan timbalan ketua menteri sabah. anak ketiga adalah perempuan, iaitu tiga dari kiri barisan belakang. ketika gambar ini diambil, dia masih bujang (tunang) tetapi ketika ini sudah berkahwin dengan jejaka keningau. sekarang bekerja sebagai seorang guru sekolah rendah di daerah pitas. suaminya bekerja sebagai pegawai sukan di UMS.

ok, sekarang cerita tentang anak keempat pula. kembali ke baris hadapan, wanita memakai gaun putih. hehe itulah kakak saya. berkahwin dengan pensyarah politeknik KK, iaitu teman sepermainan time kecik2 dulu..hehe..lebih kurang macam tu la. sekarang bekerja sebagai guru di KK dan sebenarnya dia baru melahirkan anak sulung lelaki. dah bertambah anak buah saya. esok2 Ian pun 'jajal' (nakal) juga macam Dann tu. suaminya yang berdiri di sebelah kirinya lah.

ok, ini pula cerita tentang kelab bujang. hehe...paling kiri barisan belakang tu abang saya lah, anak kelima. sekarang bekerja sebagai guru di SMT Kudat, balik juga dia ke sekolah lama. ntah bila nak kawin, tunang pun belum. seterusnya anak keenam, siapa lagi, saya lah. cuba try check, saya yang mana satu? hmm tu dia, tiga dari kanan barisan belakang. sekarang menuntut di UPSI, lagi ada setahun untuk menamatkan pengajian. bakal cikgu lah ni. last sekali, anak ketujuh. berdiri dua dari kiri barisan belakang. sekarang menyambung pengajian di UTHM Johor.

rasa2nya itu saja lah coretan saya hari ini. sekadar membuang masa. tak sabar nak balik kampung nanti. tapi apa2 hal, siapkan kerja dulu. tak siap kerja, tak boleh balik kampung. haha..

Monday, September 28, 2009

Cerita Pria Rahasia

Seorang pria tergesa2 menuju ke lapangan terbang untuk berjumpa dengan kekasih hatinya. Hari ini dia hanya masuk ke kelas sebentar sahaja semata2 untuk memenuhi keinginannya. Rindu membuak2 dalam hati. Hanya Tuhan saja yang tahu betapa nebes dia ketika itu. Pembentangan ditinggalkan demi kekasih pujaannya. Nah, ditolak 1 markah kata pensyarahnya. Ahh..biarkan...peluang hanya sekali. Gadis itu dipuja selama ini. Namun kali ini bakal bertentang mata buat kali pertama. Selama ini hanya melalui talian di laman maya. Lebih dikenali sebagai YM. Bertemu di laman sosial iaitu Tagged. Ntah bagaimana perasaan itu mulai berputik dalam hati. Dia merasakan mungkin hanya dia yang berperasaan sebegitu. Gadis itu mungkin tidak. Lagi2 mungkin dia sudah dipunyai oleh pria lain.

Cukup ngak duit gue ni? Mungkin itu yang diomongkan oleh pria itu. Untuk mengisi minyak mobil, untuk membayar cukai jalan. Ahh persetankan semua itu..yang penting gue bisa ketemu sama dia. Kapan lagi mau ketemu dia kalau bukan hari ini. Peluang suda ada. Harus bijak mengambil peluang yang ada. Jarak yang jauh mungkin menjadi penghalang, namun pria itu bijak mengira jarak atas pengalaman yang ada. Selama ini pria itu selalu menghantar teman2nya ke lapangan yang sama. Maka harus bijak membuat perhitungan pintar. Tepat pada waktunya, gue harus ketemu dia. Pria itu membuat keputusan. DEMI DIA.

Waduh..hujan di tengah jalan. Gawat macam ni. Harus drive pelan2 dong, pandu cermat jiwa selamat. Namun perjalanan dua jam mungkin saja bisa menghancurkan peluangnya untuk bertemu dengan si dia. Maka pria itu mengambil risiko mengambil jalan pintas ke lapangan, dalam hujan lebat. Mobil2 lain tidak kelihatan pada cermin sisi, hanya bisa dilihat pada cermin belakang. Perlu berhati2 sih. Nah, pemanduan 120 km/j suda bisa mengorbankan jiwa jika tidak berhati2. Lagi2 dalam ribut hujan. Namun, pemanduan diteruskan. Pria itu merasakan yang peluang itu harus direbut walau jiwa menjadi risiko di atas jalan. Dua jam perjalanan ke lapangan bukan tempoh yang singkat.

Waduh sekali lagi..akibat nebes, pria itu sesat jalan. Padahal selama ini dia tidak pernah sesat untuk ke sana. Silap mengambil lorong. Akhirnya bertemu dengan pak polisi untuk bertanyakan arah mana yang paling dekat untuk ke lapangan. Terima kasih pak!! Namun silap lorong sekali lagi. Pria itu lalu ke lorong yang salah sekali lagi. Nasib baik cuma roundabout, maka boleh pusing sekali lagi. Nah..akhirnya lapangan suda ada di depan mata. Dub dab...dub dab...kencang saja jantungnya saat pria itu melewati pintu masuk lapangan. Parkir saja mobil di tepi jalan. Biarin bapak polisi itu. Pria itu masuk ke dalam untuk segera bertemu dengan dia, tetapi dia lagi sedang check in bersama teman2nya. Pria itu segera ke luarke mobilnya, segan katanya. Tiba2 bapak polisi datang, mahu memberi denda akibat parkir di tempat yang salah. Pria itu pantas melarikan mobil itu ke tempat lain.

Teman2 sekelas mulai menelefon pria itu, bertanyakan kenapa ngak masuk ke kelas terakhir. Pria itu segera menjawab dia lagi berada di lapangan untuk ketemu sama gadis itu. Pria itu masih menunggu gadis itu. Masuk sekali lagi ke dalam ruang lapangan. Akhirnya pria itu hampir bisa ketemu sama dia. Gadis itu memakai t-shirt putih, dengan sweater warna pink. Manis kelihatannya. Agak kurang yakin untuk menegurnya kerana takut tersalah orang. Lagi2 hati pria itu sedang berdegub kencang. Gawat..tegar sungguh!! Pria itu tersenyum saat gadis itu lagi melambai2kan tangan ke arahnya sambil memgendong beg komputer tiba dan teddy bear yang lucu (comel).

Manis sungguh pertemuan itu. Segalanya tidak dirancang. Secara kebetulan, atas niat meminjamkan barang agar terus dapat berhubungan walau dia jauh di sana. Niat suci. Namun pria itu sangat nebes, sehingga melarikan pandangan mata jauh ke tempat lain saat berbicara dengannya. Ahh manis sungguh gadis ini, kata pemuda itu. Namun pada satu saat, pria itu seakan mempunyai keberanian untuk merenung jauh ke dalam mata gadis itu. Seakan ada arus elektrik bermain ketika itu. Renungan itu dibalas buat seketika, membuatkan pria itu menjadi kelu. Mungkin gadis itu tidak menyedarinya. Ahh biarin sahaja, asal diriku sendiri yang tau dan merasainya, sudah memadai bagiku. Pria itu bermonolog.

Saat berlalu begitu pantas. Menyadari sudah sampai waktu untuk gadis itu berlepas, dengan hati berat melepaskannya juga. Hanya lambaian tangan dan pandangan mata yang mengiringinya. Sedih hati pria itu, namun pergorbanan itu besar balasannya kelak. Moga2 dia memahami isi hatiku kata pria itu.

Pria itu pantas masuk ke mobil memandu laju untuk balik. Sempat mengisi minyak, kemudian memandu pulang. Lapar, letih, mengantuk....hatinya masih nebes. Teringat wajahnya yang comel namun agak kurus dibandingkan dengan fotonya. Cantik rambutnya. Waduh...pria itu mengetuk dahinya kerana niat untuk mengambil foto bersama gadis itu terlupa. Penyesalan mula bermain dalam hati.

Sampai ke rumah pada lewat sore, selepas memandu lebih dari dua jam, pria itu mengemas barang miliknya. Memarkir mobil di depan rumah. Menukar pakaian, membasuh muka, kaki.. Kemudian terus berbaring di atas katil yang empuk menyebabkan pria itu terus tertidur.


Woii bangun!!! Lewat malam ni, gih mandi cepat..pria itu dikejutkan oleh teman serumahnya. Rupanya pria itu tertidur di ruang tamu selepas menonton televisyen. Hahahaa...pria itu ketawa sendirian apabila mengenangkan mimpi bertemu gadis itu. Hatinya berdetik, wujudkah gadis perfect seperti itu? Kalau wujud, layakkah gue untuknya? Mau kah dia sama gue, lagi2 kalau dia sudah dipunyai? Padankah gue dengan wajah cantiknya?

Moga2 ia akan menjadi pengalaman sebenar suatu masa nanti. Mudah2an, segala persoalan ini akan terjawab apabila tiba pada masanya.


Adaptasi sumber : Jogjakarta

Sunday, September 20, 2009

MICHEAL OWEN FACT-FILE

1979: Born December 14, Chester.

1995: Beats the goalscoring record of Kevin Gallen and Nick Barmby for England Under-15s.

1996: Helps Liverpool win the FA Youth Cup in May and signs professional terms on 17th birthday after previously joining them as a schoolboy.

1997: May 6 - Scores on his first-team debut against Wimbledon at Selhurst Park.

September 16 - Scores on European debut against Celtic in UEFA Cup.

November 18 - Nets his first senior hat-trick against Grimsby in the Coca-Cola Cup.

December 17 - Scores on his debut for England Under-21s.

1998: February 2 - Named in Glenn Hoddle's senior squad for the first time.

February 11 - Becomes youngest England international of the 20th century when he starts against Chile.

February 14 - Scores his first Premier League hat-trick against Sheffield Wednesday. Finishes season joint-top scorer in the Premier League with 18 goals.

May 31 - Named in England's World Cup squad of 22.

June 22 - Scores after coming on as substitute against Romania but England lose 2-1.

June 30 - Scores a sensational goal against Argentina before England bow out of France 98 on penalties.

December 13 - Named BBC Sports Personality of the Year, one day before his 19th birthday.

2000: June - Named in Kevin Keegan's Euro 2000 squad.

2001: May - Scores twice in the last seven minutes as Liverpool come back to beat Arsenal 2-1 in the FA Cup final at the Millennium Stadium.

September 1 - A hat-trick helps England to an historic 5-1 win over Germany in the World Cup qualifier in Munich.

December 17 - Named European Footballer of the Year.

2002: April 16 - Named as stand-in England captain for friendly against Paraguay.

June - Scores goals against Denmark and Brazil during England's run to the quarter-finals of the World Cup in Japan.

2003: April 26 - Scores his 100th Premier League goal, the second of four in a 6-0 rout of West Brom.

June 11 - Making 50th England appearance, captains the side in the absence of David Beckham and nets twice in 2-1 Euro 2004 qualifying defeat of Slovakia at Riverside Stadium.

September 24 - Breaks Ian Rush's Liverpool record, scoring his 21st goal in European competition with a header against Olimpija Ljubljana in the UEFA Cup first round 1-1 draw in Slovenia.

2004: June - Scores one goal for England in Euro 2004 - in the quarter-final defeat to Portugal.

August 12 - Sources close to Real Madrid reveal the Spanish club have agreed to give Liverpool £8million and Antonio Nunez for the services of Owen.

August 13 - Passes medical with the Spanish giants.

2005: May 23 - After scoring 16 goals in his debut season in Spain, states his intention to stay with Real Madrid despite reported interest from Newcastle.

August 3 - After Real Madrid sign Robinho and Julio Baptista, Owen admits he has had ``brief dialogue with three or four Premiership clubs''.

August 30 - Owen signs four-year deal with Newcastle, sealing £17million permanent transfer.

September 18 - Opens scoring in his second Magpies game - a 3-0 win at Blackburn - and follows up in the next game with winner against Manchester City at St James' Park.

October 12 - Takes England goal tally to 33 with first goal of the World Cup qualifier against Poland - equalling Gary Lineker's competitive record of 22 for England.

December 17 - Scores first hat-trick for Newcastle in 4-2 win at West Ham.

December 31 - Breaks metatarsal bone in defeat at Tottenham and is ruled out for ``several months''.

2006: March 24 - Newcastle announce Owen requires surgery to tighten the screw inserted into his foot during the initial operation.

June 20 - Regains fitness to take his place at the World Cup but injures his knee in first minute of group game against Sweden in Cologne and is immediately replaced. Ruled out for at least nine months.

2007: April 15 - Newcastle chairman Freddy Shepherd says Newcastle may seek an injunction to stop Owen playing for England in the Euro 2008 qualifier against Estonia in June.

April 30 - Owen makes first competitive start in over 10 months, playing the full 90 minutes as Newcastle lose 1-0 to Reading at the Madejski Stadium.

September 29 - Owen undergoes a hernia operation, which proves such a success he is expected to return to action in time for England's Euro 2008 games.

2008: January 19 - Appointed Newcastle captain by new manager Kevin Keegan.

2009: May - Finishes the season with 10 goals as Newcastle are relegated from the Premier League on the final day.

June 22 - Confirms that he will not be renewing his contract with Newcastle.

July 1 - Becomes a free agent after his Newcastle contract runs out.

July 3 - Reports link Owen with free transfer to Manchester United and he later signs a two-year contract with the champions after passing medical tests.

August - Makes United league debut as a substitute against Birmingham, scoring a first competitive goal against Wigan six days later.

September 22 - Claims a dramatic winner in the sixth minute of injury time to seal a 4-3 win over local rivals Manchester City.

Sunday, July 26, 2009

7 Surprising Facts About Sleep


Must-know info to help you get your zzz's

Can't sleep? You have plenty of company. About half of all adults experience insomnia on occasion, and 1 in 10 battle insomnia on a regular basis, according to the Cleveland Clinic. If you fall into one of those groups, chances are you're already following the tried-and-true rules for a good night's sleep: Don't have too much caffeine (especially late in the day), don't exercise late at night, keep your bedroom at a cool, comfortable temperature, and make sure your bed, pillows and linens are comfy. Those are all good tips, but there are lesser-known things you can try to help you get more rest.

1. Set a Bedtime Alert
Most of us already use an alarm to wake up in the morning, but sleep expert Michael Breus, PhD, author of Beauty Sleep: Look Younger, Lose Weight, and Feel Great Through Better Sleep, suggests setting it at night as well. "I tell people to set their alarm for one hour before bedtime, which reminds them to begin what I call the power-down hour," says Dr. Breus, who is also a spokesman for the Zeo Personal Sleep Coach. He says you should spend the first 20 minutes of that hour taking care of any necessary chores (like walking the dog or making your kids' lunches), then spend the next 20 minutes on hygiene (washing up, brushing your teeth, etc.), and save the last 20 minutes before bed for relaxation. You don't necessarily have to meditate, if that doesn't appeal to you; you can also do deep breathing exercises, read a book or even watch a little TV (as long as it's not too stimulating).

2. Don't Clear Your Mind
Experts say anxiety and depression top the list of reasons people have trouble sleeping. Part of the problem is that many of us just can't seem to quiet that internal voice that starts rambling on about the worries of the day. Of course, if you can clear your mind, go ahead and do it. But if that's impossible, don't force it--you'll only end up panicking about the fact that you're not sleeping, says Paul McKenna, PhD, author of the soon-to-be-released book I Can Make You Sleep. Instead, try slowing down your thoughts. "Practice saying anything and everything that comes into your mind to yourself in a slow, monotonous, drowsy tone," says Dr. McKenna. It doesn't matter if you're thinking about what to buy tomorrow at the grocery store or how a big presentation at work is going to go. If you slow everything down and talk to yourself in an even tone, you'll find it's that much harder to keep worrying (or stay awake).

3. Count Numbers--Not Sheep
Another great way to quiet those racing thoughts is to count backward from 300 by 3s, says Dr. Breus. Unless you're a math ace, you probably won't be able to focus on anything else while you're doing this, which means you'll end up distracting yourself from your stressful thoughts.

4. Get Up a Half-Hour Earlier
Yes, you read that right! If you're suffering from chronic insomnia, try getting up, for example, at 6:30 instead of your usual 7 wakeup time--no matter what time you fell asleep the night before. You may be extra-sleepy for a little while, but this is hands-down the most effective way to reset your body clock, says Dr. McKenna. It works because it teaches your body that it can't catch up on sleep in the morning, so eventually you'll start feeling drowsier earlier in the evening.

5. Consider Seeing a Professional
A sleep psychologist is someone who specializes in gathering info about your emotions and your behaviors specifically as they relate to sleep. Often found at sleep centers, a sleep psychologist can usually help resolve your sleep issues in just four to six sessions, says Joseph Ojile, MD, founder of the Clayton Sleep Institute in St. Louis and a spokesman for the National Sleep Foundation.

6. Don't Worry If You Can't Sleep Right Away
You shouldn't pass out the second your head hits the pillow. If that happens all the time, it's a sign that you're sleep deprived. (Ditto for nodding off during boring meetings and long movies.) Ideally, it should take 15 to 25 minutes from when you lie down to when you drift off to sleep, says Dr. Breus.

7. Go to Bed When You're Tired
If you're having ongoing sleep troubles, don't worry so much about the fact that it's almost midnight and you have to get up in less than seven hours. Forcing yourself to stay in bed when you're not sleepy is just going to contribute to more tossing and turning, says Dr. Ojile. Instead, get up, do something relaxing, and go back to bed whenever you do feel tired. You might end up exhausted the next day (but that was bound to happen either way under these circumstances), and the following night you should have better luck getting to bed earlier.


By at http://health.yahoo.com/featured/28/7-surprising-facts-about-sleep/


Saturday, July 11, 2009

Fokus : Kajian Kes

Mengapa menggunakan kajian kes? Sebagai seorang pendidik, keba nyakan kajian yang dijalankan tidak melibatkan populasi tetapi hanya individu atau kumpulan yang telah dikenal pasti oleh penyelidik. Penyelidik dalam bidang pendidikan khususnya lebih banyak menumpukan perhatian mereka kepada pelajar, guru, pentadbir, kakitangan termasuklah kakitangan pusat sumber, pembantu makmal dan kakitangan sokongan di sesebuah sekolah. Justeru itu, kajian akan lebih tertumpu kepada individu atau kumpulan dalam sebuah sekolah, dua buah sekolah atau tiga buah sekolah dalam sesuatu kawasan. Oleh yang demikian, kajian kes adalah reka bentuk kajian yang paling sesuai digunakan oleh pe nyelidik berkenaan. Melalui kajian kes, maklumat yang amat teliti, kaya dan mendalam dikumpul untuk menjawab persoalan kajian. Selain itu, kajian kes juga memfokus kepada penghuraian yang holistik/ menyeluruh dan memberikan penjelasan kepada sesuatu peristiwa yang berlaku secara mendalam (Yin, 1994). Kajian ini boleh menjawab soalan ‘bila’, ‘bagaimana’ dan ‘mengapa’. Kajian kes terdiri daripada dua jenis iaitu penerokaan (explanatory) dan diskriptif (descriptive). Kajian ini boleh dilakukan terhadap seorang individu, beberapa orang individu, kumpulan atau beberapa kumpulan dalam sesuatu organisasi seperti sekolah. Sebagai contoh, kajian terhadap seorang pelajar yang bermasalah dan pelajar yang cerdik dalam pembelajaran boleh dilaksanakan berdasarkan penerokaan dan deskriptif. Hal ini demikian kerana kaedah kajian kes memerlukan maklumat yang terperinci dan mendalam bagi seseorang penyelidik. Di samping itu, alat kajian yang sesuai diperlukan untuk memperoleh maklumat yang berkenaan (Chua, 2006). Alat kajian yang biasanya digunakan adalah soal selidik, temu bual, pemerhatian dan penelitian dokumen.
Selain itu, penyelidik juga boleh menggunakan dokumen personal seperti diari, memo, surat, fotografi, rakaman dan sebagainya. Soal selidik digunakan untuk mengetahui persepsi responden mengenai sesuatu fenomena. Ujian digunakan untuk mengukur pencapaian responden misalnya soalan-soalan ujian atau ujian penentuan tingkah laku. Temu bual yang digunakan adalah temu bual separa berstruktur dan terbuka supaya kesemua maklumat yang diperlukan dapat disampaikan kepada penyelidik. Begitu juga dengan pemerhatian yang dijalankan adalah pemerhatian turut serta dan pemerhatian tidak turut serta. Selain itu, penelitian dokumen juga boleh digunakan sekiranya diperlukan untuk me- nyokong soal selidik, temu bual atau pemerhatian yang telah dijalankan.
Penyelidik tidak perlu menggunakan kesemua alat kajian yang diberikan tetapi memilih alat kajian yang sesuai untuk menjawab persoalan kajian. Walau bagaimanapun, untuk meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan kajian kes yang dijalankan, kaedah ‘triangulasi’ boleh digunakan. Kajian dilakukan ke atas tiga aspek iaitu masa, ruang dan pemerhati. Misalnya pemerhatian dilakukan pada masa yang berlainan, tempat yang berbeza dan dilakukan oleh beberapa orang pemerhati (Chua, 2006). Selain itu, ‘triangulasi’ juga boleh menggunakan tiga alat kajian yang berlainan untuk mendapatkan data yang sama. Seorang penyelidik kajian kes yang menggunakan alat temu bual harus mempunyai kemahiran menyoal yang baik seperti kurang bercakap tetapi lebih banyak mendengar, menyoal apa bila tidak faham, menyoal soalan terbuka, tidak menyampuk ketika responden sedang seronok bercerita, memastikan responden sentiasa fokus kepada soalan yang ditanya, tidak menilai apa yang disampaikan dan berdebat dengan mereka (Gay & Airasian, 2000). Selain itu, penyelidik juga harus mempunyai kemahiran untuk merangsang responden untuk bercerita secara selesa tanpa ragu-ragu. Kesemua perbualan harus direkodkan dengan menggunakan alat perakam audio. Tujuannya adalah supaya tidak ada maklumat yang tercicir dan mudah ditranskripsikan untuk dianalisis. Sebelum dianalisiskan temu bual berkenaan perlu mendapat pengesahan daripada responden untuk tujuan kesahan alat kajian yang digunakan. Terdapat dua jenis pemerhatian yang menjadi pilihan kepada pe-nyelidik kajian kes untuk digunakan supaya boleh menjawab persoalan kajian. Semasa pemerhatian turut serta penyelidik terlibat secara langsung dalam akti-viti yang dijalankan. Dengan menggunakan pemerhatian ini penyelidik mempunyai pengalaman menjalankan aktiviti dan berinteraksi dengan responden dalam kajian yang dijalankankan. Walau bagaimanapun kelemahannya ialah kesukaran penyelidik untuk membuat catatan nota lapangan pemerhatian. Mana kala pemerhatian tidak turut serta penyelidik hanya melakukan pemerhatian kepada keseluruhan aktiviti yang dijalankan. Kedua-dua pemerhatian dilakukan dalam situasi sebenar dan secara holistic (Gay & Airasian, 2000). Rakaman pemerhatian boleh menggunakan alat perakam audio dan video untuk merakam perbualan dan tingkah laku yang diperhatikan. Penyelidik akan mencatat tingkah laku, perbualan, keadaan tempat, interaksi guru-pelajar, interaksi pelajar-pelajar dan perkara-perkara yang diperlukan dalam kajian. Penyelidik boleh meminta bantuan penyelidik lain untuk mencatat pemerhatian yang dijalankan untuk tujuan pengesahan sekiranya perlu. Alat kajian yang terakhir, iaitu penelitian dokumen boleh digunakan untuk mendapatkan data sokongan. Penelitian dokumen boleh menggunakan senarai semak atau mendapatkan tema-tema yang diperlukan. Analisis menggunakan frekuensi dan peratus boleh digunakan.

sumber : http://researchipbmm2008.blogspot.com/2008/01/fokus-kajian-kes.html

Friday, June 26, 2009

TEKNIK KAUNSELING MODIFIKASI PERLAKUAN

Antara teknik yang boleh diguna dalam terapi perlakuan adalah seperti berikut:
1) penilaian; 2) mainan peranan; 3) gambaran imej; dan 4) desensitisasi bersistem.


1) Penilaian.

Teknik kaunseling perlakuan berasaskan pada maklumat data asas yang terkumpul oleh kaunselor. Data asas adalah penting bagi memulakan satu rancangan struktur terapi yang berkesan. Hubungan interaksi antara kaunselor dengan klien juga
memerlukan kaunselor bersifat berempati untuk mendapat kefahaman yang dikemukakan oleh klien. Teknik kaunselingnya juga memerlukan kemahiran kaunseling yang tepat, di samping kaunselor berupaya mengguna kaedah klinikal yang jitu serta peka dengan kehendak perubahan tingkahlaku klien.

Proses penilaian memerlukan kaunselor mendapatkan segala maklumat tentang masalah yang dialami oleh klien. Kaunselor perlu mengumpul maklumat tentang masa, cara masalah berlaku, cara yang diusaha oleh klien bagi mengatasi masalah, tempat, keadaan trauma yang pernah dialami, pengalaman klien dan berbagai lagi ciri maklumat tentang masalah yang dihadapi oleh klien.

Cara kaunselor menyoal dalam proses temuduga bagi mendapat maklumat adalah penting. Soalan yang bermula dengan perkataan mengapa wajar dihindar; manakala soalan yang bermula dengan bagaimana, apakah, bilakah, dan dimana wajar digalakkan. Walaupun
hasil dari persoalan yang dikemukan, kaunselor akan mendapat maklumat tetapi kaunselor tidak semestinya akan menerima sepenuhnya jawapan yang diberi oleh klien. Kepekaan kaunselor dalam mengenalpasti dan mencerap cara klien menjawab juga penting. Kaunselor sentiasa akan peka pada gerak geri dan cara klien menjawab bagi mencerap ciri yang tidak konsisten, cuba mengelak sesuatu atau membuat sesuatu yang terpesong dari yang benar.

Satu cara bagi mendapat penilaian dari klien adalah dengan mengguna laporan swadiri yang dibuat oleh klien. Laporan seperti ini pada biasanya lebih baik bagi pengumpulan maklumat tentang khayalan klien, pemikirannya dan juga perasaan mereka. Di samping ini, peranan kaunselor sebagai pembimbing memang terserlah dalam terapi perlakuan kerana keperluan secara terarah bagi mendapat maklumat.


2) Mainan peranan.

Satu teknik yang diguna dalam terapi perlakuan ialah mainan peranan. Cara ini sesuai dalam menangani masalah interaksi. Biasanya kaunselor bersetuju untuk mengambil atau memainkan peranan orang yang klien menghadapi bermasalah untuk berinteraksi. Dengan cara ini, kaunselor dapat mengenalpasti masalah induk yang klien hadapi dalam interaksinya dengan orang tersebut. Selanjutnya, kaunselor akan mampu untuk cuba mengubah tingkahlaku celaru yang dialami oleh klien dengan mengguna teknik
sampingan seperti latihan ketegasan diri, pelaziman, dan sebagainya.


3) Gambaran imej.

Teknik gambaran imej boleh memberi ingatan yang lebih jelas kepada klien tentang acara atau pengalaman yang dilalui sama ada yang lampau, sekarang atau yang akan datang. Cara ini dapat menyenangkan klien secara menggunakan simbol dalam imejnya tentang perkara yang menjadi kerumitannya. Di samping ini, kaunselor juga akan dapat persepsi serta penilaian yang lebih jelas tentang masalah klien setelah klien menghuraikan acara yang telah dialaminya dalam gambaran imej secara lisan.


4) Desensitisasi bersistem.

Teknik ini menerapkan penggunaan gambaran imej dengan latihan relaksasi bagi menghasilkan suasana selesa yang boleh diterima klien. Desensitisasi bersistem biasanya diguna sebagai satu teknik bagi menghindar keadaan keresahan yang dialami klien. Proses permulaannya adalah dengan mengasingkan terlebih dahulu acara yang menjadi pemangkin keresahan atau kegelisahan yang sedang dialami klien. Keadaan ini diukur dalam satu bentuk kontinum antara acara yang meresahkan hingga satu penghujunag yang sangat mengancam ketenteraman klien.

Latihan relaksasi secara beransur biasanya diterap sebagai elemen penghindar yang bertentangan dengan perasaan dan pemikiran keresahan atau kegelisahan. Kaunselor akan mengasuh klien membayangkan atau mengambarkan dalam bentuk satu hairaki imej bermula dengan acara yang kurang meresahkan dan beransur-ansur bergerak ke arah hairaki yang lebih tinggi dengan keadaan yang paling mengancam klien. Proses relaksasi disematkan ke dalam imej klien semasa klien mengambarkan imej-imej yang dirasakan kurang selesa, sehingga imej tersebut bertukar menjadi selesa pada pandangan dan pemikiran klien. Proses in diulang dan kaunselor akan hanya memimpin klien bergerak ke tahap hairaki lebih tinggi apabila klien sudah mampu menangani keadaan keresahan yang baru dilalui dalam latihannya.


copyright © othmanmohamed 1997(Profesor Madya Dr. Othman Dato' Haji Mohamed)
------------------------------------------------------------------

Kata Kunci:

penilaian
gambaran imej
mainan peranan
desensitisasi bersistem

http://www.educ.upm.edu.my/~othman/modul7a.htm (22 April 2008)

GROUP PROCESSES: DYNAMICS WITHIN AND BETWEEN GROUPS.

PREFACE

For some years now, at least in the industrialized West, groups have received rather a bad press. Football hooliganism, inner-city riots and protest demonstrations are frequently attributed to 'mob rule'; governments proclaim the virtues of individual enterprise and choice, and denigrate policies aimed at promoting social welfare and collective responsibility; newspaper editorials regularly blame industrial unrest on small groups of 'militants' coercing ordinary workers to take action against their wishes; collective bargaining is being replaced by private contract between employer and employee; the owner of a small business, battling against government bureaucracy, is championed, while a group of workers occupying a factory due for closure is ridiculed.

Within social psychology the picture is not much different. Even the most cursory survey of currently popular textbooks and the main scientific journals reveals that group processes receive very short shrift indeed compared to phenomena associated with dyadic or interpersonal relationships and - increasingly in recent years - individual cognitive processes (Steiner, 1974, 1986). Where group behavior is discussed, considerable emphasis is often given to its negative or socially undesirable aspects - deindividuation, prejudice, social loafing and groupthink' - rather than the more positive aspects of team spirit, intergroup cooperation, group productivity and collective problem-solving. Indeed, such is the concentration on the allegedly antisocial nature of groups that one commentator has been moved to suggest, only half-jokingly, that 'Humans would do better without groups' (Buys, 1978).

One of my intentions in writing this book is to contribute to a reversal of this cultural and scientific bias against groups. This correction is necessary, I believe, both scientifically and politically. First because, as I hope will become evident, groups are an inescapable part of human existence. Like them or not, they simply are not going to go away. People grow up in groups, sometimes called families; they work in groups, as engine crews, design teams or hunting parties; they learn in groups; they play in groups, in a multitude of team games; they make decisions in groups, whether these be government committees, village councils or courtroom juries; and, of course, they also fight in groups, as street gangs, revolutionary cadres and national armies. In short, human beings are 'group beings'. Thus, a social psychology which ignores or neglects the study of groups is unlikely to be of much assistance in helping to understand many important areas of human endeavor.

The second reason follows from the first. It seems to me that many of today's most pressing social problems involve groups of various kinds. The control of environmental pollution demands not only nationally agreed policies on waste disposal and gas emissions but international collaboration as well; the protection of children from abuse or neglect requires the collective diagnostic skills of medical and social work professionals as well as sensitive intervention work with the families concerned; the growing threat of racism may well need a greater awareness amongst different ethnic minorities of their common oppression and the development by them of political strategies to bring about long overdue social change; and, above all, the persistence of internation conflicts around the world in an age of nuclear weaponry urgently necessitates better methods of resolving or avoiding such conflicts and underlies the importance of finding ways to abandon the arms race. In all these examples we are concerned with people's behavior as group members, both towards those in their own group and to those belonging to other groups. It follows, then, that if social psychology is to make even the smallest contribution to the resolution of these problems it will come not from the insights derived from a psychology of the isolated individual but from the informed application of our knowledge of group processes.

Now a few words on how I have chosen to present this book. Let me straight away warn any readers looking for the exposit.ion of a single conceptual framework that they will be disappointed. I have been deliberately eclectic in the theoretical approaches I have espoused. This is for both intellectual and pedagogic reasons. Intellectual because I have come to the conclusion, after more than a dozen years of researching into and teaching group processes, that there is no one theory that can do justice to the complexities of intra- and intergroup behavior. To be sure, some theories are more useful than others - and in this book I have not hesitated to point up the weaknesses of those perspectives which seem theoretically ill-conceived or empirically unfounded - but ultimately it seems to me that for a half-decent explanation of most group phenomena of interest we need to draw on the strengths of two or three different theoretical models. This implies that for teaching purposes it is equally inappropriate to present every- thing from just one point of view. For while there are obvious gains in theoretical continuity and coherence from such a monopolist strategy, these are, to my mind, outweighed by the value of exposing students to a variety of competing explanations. A pluralist approach like this is more likely to encourage them to make the kind of critical choices of their own which, I believe, is a fundamental objective of the educative process.

If I have been eclectic in my choice of theories, I have been equally catholic in the range of empirical sources I have drawn on. In these pages will be found quantitative results from tightly controlled laboratory experiments and large-scale surveys, qualitative material from field interviews and participant observations, anecdotes from contemporary life and even the occasional literary allusion. Again, the pluralism is deliberate and is much influenced by the views of three of the founders of modern group psychology, Kurt Lewin, Muzafer Sherif and Henri Tajfel. Lewin was the originator of the phrase 'action research', a conception of scholarship in which theory and practice are inextricably linked. Theory, for Lewin, only had validity to the extent that it was effective in promoting social change: 'research which produces nothing but books will not suffice' (Lewin, 1948, p. 203). Sherif, too, was acutely conscious of the need to bridge the gap between academic research and social reality. As the creator of group psychology's most artificial - and yet deeply significant - laboratory- experiment (Sherif, 1936; see chapter 2), and as the inspirat;on behind some of its classic naturalistic studies (Sherif, 1966; see chapter 7), he remains the most successful exponent of the coordinated use of field and laboratory methods. Tajfel had slightly different concerns. Ever impatient with methodological orthodoxy (he once remarked to me that an over concern with methodology was like packing your bags for a journey you never make), he was particularly keen to stress the importance of locating individuals, and the research findings they produce, in their social and cultural context. Theory and research which did not take account of the social system in which people lived were, for Tajfel, 'experiments [conducted] in a vacuum' (Tajfel, 1972). It was these dialectical views of theory and practice, laboratory experiment and field study, social research and social context, which dictated my choice of the kind of empirical work to feature most prominently in this book.

The fact that I have chosen to eschew theoretical and methodological singularity does not mean that there are no unifying themes running through the book. The most general of these is an assumption that dynamics within groups and dynamics between groups are closely related. For three decades after the war the study of 'group dynamics' was synonymous with the analysis of the inner workings of the small group. Indeed, most of the major texts with these two words in their titles confine themselves precisely to that domain (e.g. Cartwright and Zander, 1969; Shaw, 1976). In the past decade there has been a growing recognition of the significance of relations between groups in shaping people's behavior (e.g. Turner and Giles, 1981; Worchel and Austin, 1985). However, as yet, there have been few concerted attempts to integrate these two areas of study (notable exceptions are Sherif and Sherif's, 1969, classic text and the monograph by Turner et al., 1987). Another of my aims, therefore, has been to demonstrate the connections between intra- and intergroup processes. Although in any one chapter there will be more emphasis on one aspect than the other, the close link between them is the dominant message of the book.

Subsumed within this general argument are three other recurring themes. The first is the idea that groups are a source of social identity for people. It has long been recognized that our group memberships contribute in a major way to our sense of who we are and of our place in the world. Indeed, this idea was central to the thinking of some of the earliest social psychologists (e.g. Mead, 1934). However, despite its early prominence, the concept of identity featured only sporadically in the work of those interested in groups (e.g. Lewin, 1948) and only recently has it been restored to its proper place at the heart of the study of group process (Tajfel, 1978a, 1982a; Turner et al. 1987). Most of these developments have been concerned with the implications of identity processes for intergroup behavior in analyses of social conflict and prejudice. However, as I hope to show several traditional topics in the study of group dynamics - e.g. deindividuation, group structure, social influence - may also be illuminated by an understanding of the role of social identification in group behavior.

The second theme is the distinction between task and socio-emotional orientations. This is a widely held distinction between those aspects of group life which have to do with task performance and the achievement of group goals, and those which concern people's relationships with one another. The distinction originated in the pioneering work of Bales (1950), who believed that these two orientations were fundamental and opposed facets of all group processes. According to Bales, people in groups are basically concerned with achieving some task; to do this successfully they need to be sensitive to other group members' needs and motives; such interpersonal concern detracts from getting on with the job at hand and so there is a resurgence of task activity; and so it goes on. As we shall see, this basic distinction crops up in various different guises in the study of leadership, social influence and group productivity. It is thus a useful second theme with which to integrate research on groups.

The third theme is the importance of social comparison processes. Dominating the literature on small groups after the war was Festinger's (1954) theory of social comparisons. In this theory it was proposed that other people serve as vital reference points for the evaluation of our abilities and the validation of our opinions. This simple idea has been used extensively to analyze and understand a wide range of phenomena - for example, group formation and cohesion, status relations within groups, conformity and polarization in group decision-making. In recent years the importance of comparisons at the intergroup level has also come to be recognized, particularly in relation to the causes of relative deprivation and the maintenance of social identity (Runciman, 1966; Tajfel and Turner, 1979). Thus, the idea of social comparison is one of the crucial links in demonstrating the relatedness of intra- and intergroup behavior.

In chapter 1, I begin with the concept of the 'group' as it has developed in social psychology, and go on to establish the importance of groups as an aspect of identity and analyze behavior in the crowd, one of the most elementary forms of group. In chapter 2 some elementary group processes are considered. The most central of these is the tension between task and socio-emotional orientations. Other processes considered in this chapter are the consequences of joining a group, the effects of different forms of interdependence and the acquisition and development of group norms. These group processes take place within an organized framework or group structure. The nature of that structure and its implications for group members are examined in chapter 3. Groups can be structured around roles, communication channels and, above all, by status. The existence of status differences and their origin in and maintenance through social comparisons occupies most of the chapter. High status is sometimes formalized into positions of leadership, and that topic is also treated in chapter 3. In chapter 4, the discussion turns to processes of social influence in groups - the means by which uniformity in the group is attained or, alternatively, changes in group norms are brought about. Both majority and minority influence are examined. In chapter 5, I consider the age-old question of whether it is better to work alone or with others. Several areas of individual versus group productivity are reviewed and the adequacy of current theories of group performance is assessed. A closely related topic, also considered in chapter 5, is group decision-making.

In these four chapters the spotlight is mainly on the interior of the group, although intergroup factors are never completely absent. In chapter 6 the emphasis shifts towards people's behavior towards members of groups other than their own when the origins of inter-group prejudice and social discontent are discussed. Some of the more individualistic accounts of these phenomena are criticized. An alternative explanation for intergroup conflict and harmony is put forward in chapter 7, one which stresses the importance of objective relationships between groups. The effects of such positive and negative inter-dependencies on intergroup attitudes and in-group cohesion are described. Ways of bringing groups into contact with one another, which are likely to reduce prejudice and discrimination, are also assessed. In the final chapter the focus remains on intergroup behavior as I consider research which suggests that simply belonging to a group is enough to cause intergroup discrimination. One explanation for this finding is in terms of the cognitive process of categorization. From this basic process, the explanation for a number of other judgmental biases emerges. In a final section I return to the notion of social identity with which the book began. A central idea here is the importance for individuals of being able to see their group as positively distinct from other groups. The chapter concludes with a discussion of the implications of the pursuit of distinctiveness for groups in situations of status inequality.

http://mgv.mim.edu.my/books/bookpref/8354.htm (April 22, 2008)

Monday, May 11, 2009

Friday, May 1, 2009

Pepatah baru dalam Bahasa Melayu versi 1Bihun Malaysia


Berikut merupakan antara pepatah dan peribahasa baharu yang diperkenalkan melalui 1Bihun Malaysia

1. Terperanjat bihun: Terperanjat yang tidak begitu terperanjat.

Contoh ayat - Zinni terperanjat bihun apabila disergah temannya, Zan.

2. Seram bihun: Tidak begitu seram.
Contoh ayat - Pengulas filem terkenal Manisha berpendapat filem Rasukan Ablasa hanyalah seram-seram bihun sahaja.

3. Lemah bihun: Betul-betul lemah, sangat lemah.
Contoh ayat - Bohsia yang dibelasah sekumpulan mat rempit itu ditemui lemah bihun ditepi belukar berdekatan Kampung Cubadak.

4. Buta bihun: Pura-pura tidak nampak.
Contoh ayat - Yasmin sengaja membuta bihun apabila bertembung dengan Ammar.

5. Putih bihun: Putih yang tidak begitu melepak, putih yang menyamai putihnya warna bihun mentah.
Contoh ayat - Nabil mencintai Erma kerana kulit teman wanitanya itu putih bihun.

6. Seronok bihun: Terlalu seronok sehingga mengalir air mata.
Contoh ayat - Kami seronok bihun pada malam keraian kelmarin.

dicedok daripada laman blog faisal tehrani


untuk keterangan lanjut, sila layari http://tehranifaisal.blogspot.com

p/s: betul2 menarik, jangan x baca..haha

Thursday, April 30, 2009

Laman Blog KASIH

Kepada semua rakan-rakan yang disayangi, saya dah siapakan laman blog untuk Persatuan Bimbingan dan Kaunseling (KASIH) UPSI. Berikut merupakan alamat laman blog tersebut:

KASIH UPSI > http://kasih-upsi.ning.com

Rajin-rajinlah melawat laman blog tersebut ya. Jadi ahli dan kita sama-sama meriahkan apa yang patut.

Thanks.

Monday, April 27, 2009

Kucing-kucing yg comel


tarik, jangan x tarik...



wah, keciknya ko..anak sape ni?? ko sanggup x nak makan c kecik ni? x kenyang sy..



ohh...ngintai popok ye..gatal..


Sunday, April 26, 2009

~Junior Eysenk Personality Inventori (JEPI)~


INVENTORI PERSONALITI


Personaliti adalah organisasi dinamis sistem-sistem psikofizikal dalam diri individu yang menentukan ciri- ciri tingkahlaku dan pemikirannya. Inventori atau ujian personaliti pula adalah alat ukuran yang digunakan untuk mengenalpasti ciri- ciri atau tret- tret personaliti individu. Pada umumnya, ujian ataupun inventori personaliti terbahagi kepada dua jenis utama iaitu berbentuk projektif dan bukan projektif ( Kathleen, 1978 dalam Sidek Mohd Noah, 2005).


Inventori Personaliti Eysenck Junior (JEPI) telah diperkenalkan oleh Hans Jurgan Eysenck menggunakan pendekatan faktorial. Dalam usaha pembinaan alat ukuran ini, analisis faktor telah mula dijalankan pada tahun 1947 melibatkan psychiatric rating berdasarkan 30 pembolehubah ke atas 700 orang yang mengalami neurotik. Dua faktor yang diberi fokus utama adalah faktor Neurotisme (N) dan faktor Ekstroversi (E).


Neurotisme / stabiliti terdiri daripada kontinum bipolar yang skornya melebihi 12 mewakili keadaan yang tidak stabil atau neurotis dan skor kurang daripada 12 mewakili keaadaan yang stabil. Begitu juga dengan kontinum bipolar untuk Ekstroversi/ Introversi yang skornya melebihi 12 termasuk dalam golongan yang ekstrovert dan skor kurang daripada 12 termasuk dalam keadaan yang introvert. Sekiranya skor yang diperolehi individu untuk skala N ialah 12, individu berkenaan berkecenderungan untuk menunjukkan kedua-dua ciri tersebut iaitu kadang-kadang stabil dan kadang-kadang juga menunjukkan ciri-ciri neurotik yang lemah. Begitu juga jika skor yang diperolehi untuk skala E ialah 12, individu akan menunjukkan ciri-ciri yang tidak telalu instrovert dan tidak terlalu ekstrovert.


Sejarah pembinaan alat ukuran JEPI bermula apabila Eynsenck telah mencipta item-item ujian untuk mengukur faktor-faktor yang dikenal pasti bersama isterinya, Sybil. Inventori yang pertama dikenali sebagai Maudsley Medical Questionnaire (MMQ) dibentuk untuk mengukur faktor neurotisme sebagai satu dimensi personaliti (Eysenck 1952). Alat ukuran MMQ telah dikaji semula dengan menambah beberapa item. Melalui analisis item dan analisis faktor, satu alat ukuran yang mengandungi 40 item yang dikenali sebagai Maudsley Personality Inventori (MPI) telah dihasilkan.



Alat ukuran MPI dikatakan berupaya mengukur dua faktor utama iaitu Neurotisme dan Ekstrovensi. Alat ukuran ini kemudiannya dikaji semula dan diubah menjadi Eysenck Personality Questionnaire (EPQ). Alat ukuran EPQ ini juga dikaji semula dan beberapa perubahan telah dibuat akhirnya terbentuklah Junior Eysenck Personality Inventory (JEPI).


KESAHAN DAN KEBOLEHPERCAYAAN


Kebolehpercayaan


Konsisten Dalaman


Sebagai perkara JEPI adalah dinilai dengan sebuah sistem penduaan dan bukan berterusan dengan pembolehubah, 20 kaedah Kuder-Richardson telah digunakan untuk menentukan konsisten dalaman pekali-pekali alfa Kuder-Richardson yang menunjukkan ciri-ciri ekstroversi, neuroticism, psychoticism, dan berbaring adalah masing-masing 0.78, 0.65, 0.42, dan 0.64.


Kebolehpercayaan (Ujian-ujian kembali) Test-retest


Untuk menguji semula kebolehpercayaan ujian JEPI, skala ini ditadbirkan kepada 21 universiti pelajar-pelajar 2.5 minggu selepas pentadbiran pertama. Pekali korelasi Pearson adalah dikira dan didapati sangat penting. Ujian menguji semula kebolehpercayaan ekstroversi, neuroticism, psychoticism dan cirri-ciri bohong adalah masing-masing 0.84, 0.82,0.69, dan 0.69.


Kesahan


Hubungan antara subskala JEPI, dan FSI-III, SPPRS-C subskala ( ibu lindungan lampau, mengasuh penolakan, mengasuh emosional kemesraan, bapa lindungan terlampau, penolakan bapa, dan bapa kemesraan emosional), dan RSES telah diperiksa teratur untuk menilai kesahihan konstruk skala, dan hasil-hasil disediakan dalam Jadual II, termasuk hubung kait antara dimensi rendah. Hubung kait antara 3 subskala JEPI, dan SPPRS-C, FSI-III, dan RSES adalah didapati berada pada arah dijangkakan.


INTERPRESTASI JEPI


Personaliti Melankolik – Kuadran I


Individu dalam kumpulan ini mempunyai ciri-ciri introvert-neurosis. Antara ciri-ciri utama termasuklah mempunyai sifat-sifat seperti muram, cemas, bimbang, kaku, pendiam, tidak peramah, pesimis dan nampak tenang.


Personaliti Kolerik – Kuadran II


Individu dalam kumpulan ini mempunyai ciri-ciri ekstrovert-neurosis. Antara ciri-ciri utama termasuklah mempunyai sifat-sifat seperti mudah tersinggung, gelisah, agresif, ghairah, mudah berubah, impulsif, optimistik dan aktif.


Personaliti Phlegmatik – Kuadran III


Individu dalam kumpulan ini mempunyai ciri-ciri introvert-stabil. Antara ciri-ciri utama termasuklah mempunyai sifat-sifat seperti pasif, berhati-hati, bertimbang rasa, tenang, terkawal, jujur, boleh diharapkan dan tenteram.


Personaliti Sanguine – Kuadran IV


Individu dalam kumpulan ini mempunyai ciri-ciri ekstrovert-stabil. Antara ciri-ciri utama termasuklah mempunyai sifat-sifat seperti peramah, gemar bercakap, responsif, bebas, kepimpinan, bersemangat, dan selesa.


NOTA: INI SEKADAR MAKLUMAT RINGKAS, SEBARANG MAKLUMAT LANJUT SILA HUBUNGI SAYA. SESIAPA YANG BERMINAT UNTUK MENGAMBIL UJIAN PERSONALITI INI, BOLEHLAH BERJUMPA DENGAN YANG PAKAR.